LinkedIn työvälineenä myynnissä

tammi 25, 2019 | Myynti

Kirjoitan juuri nyt ensimmäistä blogikirjotustani ikinä ja otin aiheeksi ’’Linkedin työvälineenä myynnissä’’. Huh, Let’s Go.

Olen ollut Linkedinissä nyt vajaan vuoden ja käsitys tällä hetkellä siitä, mikä on Linkedin, on kirkastunut rutkasti. Verkostoituminen on Linkedinin suola, mutta myös myymistä harrastetaan Linkedinissä. Ei ehkä suoranaisesti, mutta ihmiset tapailevat paljon toisiaan ja sitä kautta yrittävät, kukin myydä tarpeen tullen edustamaa palvelua. Haluaisin nyt kirjoittaa, miten itse näen LinkedIn myynnin ja miten itse olen sitä tehnyt.

Kontakti tulee LinkedInistä

LinkedIn-myynti perustuu samoihin yhden käden muistisääntöihin, joita ovat 1. liidi (Hyvä tyyppi), 2. kontaktointi (Nähtäiskö) , 3. tapaaminen (Moro, mitä kuuluu), 4. clousaaminen (Tehräänkö kaupat) ja 5. referenssi (No ei tällä kertaa osunut sun kohdalle, tuleeko mieleen henkilöitä kenellä nämä palvelut saattaisivat sopia). LinkedInissä kaikki lähtee verkostoitumisesta. Itse aluksi hyväksyin vain tutut kontakteikseni, mutta pikkuhiljaa aloin hyväksymään myös tuntemattomien ihmisten pyyntöjä ja tajusin, että hei, ihmiset laittavat täällä viestiä tai soittavat suoraan! Näin aloin tutustumaan uusiin henkilöihin ja laittamaan myös itse verkostoitumis viestejä ja järjestämään tapaamisia. Kaikista tapaamisestani n. 95 % olen järjestänyt itse ja ehdottanut sopivaa päivämäärää ja aikaa. Kelkka on nyt, myös kääntynyt toistepäin, kun olen alkanut postailemaan aktiivisemmin.

Ne mahdollisuudet – LinkedIn

Ensimmäinen Linkedin päivitykseni Noppa Cleanista ’’Kiinnostaisiko auton sisäputsaus’’ tavoitti 30 000 ihmistä ja sai tykkäyksiä n. 1000 kappaletta. Päivitys oli aito ja ehkä myös hyvin responsiivinen, joka tarttui ihmisiin hyvin. Tällöin sain paljon yhteydenottoja ja tajusin, että LI on oikein vahva myynnin tekoon. Tähän on vielä pakko myöntää, että silloinen ongelma oli, että en osannut clousata kauppoja ja en takonut silloin, kun rauta oli kuuma. Tästä opittiin.

Olen tavannut nyt ihmisiä Linkedinin kautta n. 50 ihmistä, ja kaikkien kanssa ollaan tultu vähemmän tai enemmän tutuiksi.

Tapaaminen

Ensimmäiseksi sovin aina tapaamisen sillein, että minulla ei ole älyttömän kiire seuraavaan paikkaan. Kahvittelukin saattaa helposti venyä tunnin mittaiseksi, jos oikein jutut lähtevät liikkeelle. Tykkään myös sopia 15 minuutin tehokkaita tapaamisia, mutta silloin tapaamiset jäävät omasta kokemuksestasi ohuiksi. LinkedIn tapaamisissa haluan enemmän tutustua ihmiseen, koska olen lähtenyt tapaamaan ihmistä sillä asenteella, että haluan tutustua häneen ihmisenä ja kuulla hänen tarinansa.

Kuunteleminen

On mukavaa oppia tuntemaan ihmistä ja kuuntelemaan hieman hänen tarpeitaan. Tykkään kysellä paljon, mutta tärkein taito näissäkin tapaamisissa on kuunteleminen. Hyvä kuuntelija tietää aina, mitä asiakas on vailla. Tämä on usein huippumyyjien parhaimmista taidoista, kun olen heitä päässyt kuulemaan nuoresta iästäni huolimatta.  Siksi lähdenkin aina LinkedIn tapaamisiin, sillä asenteella, että en ole välttämättä tarjoamassa mitään palvelua tai myymässä mitään. Mainitsin nuoren iän ja omalta osaltani minulla on hirveä jano, oppia kokeneemmilta henkilöiltä aina jotain uutta. Se on tapaamisteni / verkostoitumisen suola, ’’aina oppii uutta’’

Kuuntelemisen kautta on omasta mielestäni helppo lähteä tarjoamaan palveluita / tuotetta, kun on oikeilla kysymyksillä ohjannut tapaamisessa henkilön kertomaan hänen tarpeistaan. Itse yritän lähestyä vielä todella käytännön kautta ja yritän selittää mahdollisimman selvästi kysymyksiin, ’’Miksi tämä on juuri teille hyvä?’’ ’’Miten tämä toimii?’’ ’’Mitä hyötyä tästä on?’’  

Miten kirjoitin, niin LinkedIn on loistava paikka liidien hankkimiseen ja uusasiakashankintaa, mutta itse myynti tehdään aivan perinteisin keinoin, miten kukin tykkää sen tehdä. LinkedIn on myynnin työkalu, jossa omalla tekemilläsi pystyt herättämään mielenkiintoa, tutustua uusiin ihmisiin ja tehdä jopa kauppaa, jos haluat sitä tehdä. Taitoa vaativimmin kohta, jossa jyvät ja akanat erotellaan, on itse kaupan clousaaminen. Tämä on ollut itselle suurin kehitys alue, jota työstän koko ajan, vaikka en varsinainen/pelkkä myyjä olekaan.

Tämä on ytimekkäästi oma näkemykseni myynnistä liitettynä siihen LinkedIn. Kaikki asiat olen itse tajunnut kokemuksien kautta ja muutaman myynti valmennuksen käyneenä, Fageströmin Petrille taas isot peukut koulutuksesta. Edelleen olen sitä mieltä, että parhaiten oppii tekemällä ja LinkedIn on erittäin hyvä myynnin työkalu, nimenomaa työkalu. Trial and Error method.

Yksi markkinointiassari vai kokonainen tiimi?

Kun yrityksesi käytössä on koko myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten joukko, löytyy osaaja kaikkeen tarvitsemaasi.

Mutta mitä kaikkea kattaa kokonaisen tiimin panos? Lataa alta esimerkkilaskelma.