Mä oon I ja toi on S – Mikä on DISC-analyysi ja mitä voimme oppia siitä?

tammi 8, 2021 | Työhyvinvointi

Jokainen pysähtyy varmasti toisinaan miettimään, millaisten tyyppien kanssa työpäivät oikein kuluvat. Vislan toimistolle saapuessa näky on joka päivä samanlainen. Ovella törmää ensimmäiseksi Mikkoon, joka harppoo edestakaisin puhelin korvalla ja sparraa kuulijaa myynnin uusimmista kehitysaskelista. Toimistosta löytää Ilonan, joka istuu työpöydän ääressä katse kiinnittyneenä näytöltä heijastuvaan verkkosivuun ja mutisee itsekseen jotain väärästä värisävystä kahvin jäähtyessä pöydällä. Seuraavassa hetkessä toimisto täyttyykin iloisesta naurusta, kun Tuure saapuu paikalle kertomaan kaikille uusimmat vitsinsä. 

Toisinaan työkavereiden toiminta aiheuttaa meissä hämmennystä, olemmehan kovin erilaisia. Yksi odottaa kollegaltaan seikkaperäistä raporttia uudesta projektista, mutta sähköpostiin kilahtaakin muutama huolettomasti hutaistu rivi. Toinen tykittää suunnittelupalaverissa mitä innovatiivisimpia ideoita, mutta vetäytyy asiakastapaamisessa kuoreensa kuin kotilo. Kun me Vislalaiset hämmennymme tiimikaverimme toiminnasta, otamme avuksi DISC-analyysin, joka valaisee meitä luontaisista toimintatavoistamme ja antaa työkaluja dilemman ratkaisemiseksi. DISC-analyysi on osoittautunut varsin hyödylliseksi työkaluksi myös monille asiakkaillemme, joiden kanssa olemme purkaneet analyysin tuloksia ja pohtineet sopivia askeleita tiimien kehittämiseen. Tässä postauksessa kerromme, mikä DISC-analyysi on ja miksi jokaisen tiimityötä tekevän olisi syytä tutustua siihen tarkemmin.

 

Mikä on DISC-analyysi?

Palataan hetkeksi perusteisiin. DISC-analyysi on henkilöanalyysi, joka luo kuvan meille luontaisista toiminta- ja viestintätavoista eri tilanteissa. Analyysi auttaa meitä ymmärtämään paremmin toistemme käytöstä erityisesti hetkinä, jolloin huolella rakentamamme julkisivu pettää, työelämässä tyypillisesti kiireen ja paineen alla. 

DISC-analyysi tunnistaa neljä eri persoonallisuustyyppiä, joihin tiimin jäsenet voidaan sijoittaa. D on hallitseva, tulosorientoitunut henkilö, joka vie työtään eteenpäin päättäväiseen tapaan. I puolestaan huolehtii sosiaalisella persoonallaan tiimin rakentamisesta ja vuorovaikutuksesta. S on lojaali ryhmätyöskentelijä, joka herättää ihailua rauhallisella suhtautumisellaan työpaikan päivittäisiin kommelluksiin. C taas etenee työssään järjestelmällisesti huolehtien, ettei tiimiläisiltä jää mitään tärkeää huomaamatta. Parhaassa tapauksessa jokainen persoona tuo tiimiin omanlaistaan osaamista, joka vahvistaa tiimiä entisestään. Arjessa erilaiset toimintatavat aiheuttavat kuitenkin vääjäämättä haasteita esimerkiksi sisäisessä viestinnässä, ja yhteentörmäyksiltä on vaikea välttyä. 

 

Mitä hyötyä DISC-analyysista on?

DISC-analyysi on arvokas työkalu kaikille, jotka kamppailevat henkilöstöön, tiimityöhön ja asiakkuuksien kehittämiseen liittyvien haasteiden parissa. Analyysi tuo paitsi ymmärrystä omista toimintatavoista, myös auttaa näkemään asiat toisten silmin. Vislaa ja Vislan asiakkaita DISC-analyysi on auttanut eteenpäin seuraavissa asioissa. 

 

1. Itseymmärryksen lisääminen

Miksi kilometrin pituiset sähköpostit saavat tuskan hien kohoamaan Mikon otsalle? Minkä vuoksi palaverissa syntyvä väittely herättää Ilonassa halun paeta paikalta? DISC-analyysi vastaa moniin, meitä kenties vuosikausia vaivanneisiin kysymyksiin tunteistamme ja tavoistamme, joille emme ole aiemmin löytäneet sen kummempaa selitystä. Raportissa toistuvat sanat piirtävät kuvaa niin ylpeyttä herättävistä vahvuusalueista kuin arkielämän kömmähtelevistä käytösmalleista, joita jokainen meistä itsessään tunnistaa. Analyysi antaa meille tietoa omasta toiminnastamme niin tiukoissa tilanteissa kuin mukavuusalueillammekin ja tarjoaa meille työkaluja itsemme kehittämiseen.

 

2. Tiimityön kehittäminen

“Miksi tuo hukkaa aina ne kuitit”, Ilona huokaa. “Miksei se kertonut minulle, että ne tarvitaan tänään!” tuskailee Mikko ja penkoo kuumeisesti työpöydän laatikkoa. “Miksette te selvittäneet tätä hyvissä ajoin etukäteen?” ihmettelee puolestaan Eeva.  Siinä se on soppa valmis. Kyseessä on tyypillinen viestinnän dilemma, jonka jokainen Vislalainen tunnistaa. DISC-analyysin myötä emme kuitenkaan ajaudu ahdinkoon, vaan osaamme lukea tilannetta toistemme silmin. Ilona tietää, että puhelu Mikolle olisi auttanut tätä etsimään kuitit ennakkoon. Mikko ymmärtää, että Ilona haluaa suunnitella työpäivänsä etukäteen ja työn venyminen aiheuttaa hänelle stressiä. Eeva tajuaa, että vaikka kuittirumban kalenterointi olisi hänelle luontainen toimintatapa, ei se välttämättä ole sitä Ilonalle ja Mikolle. DISC-analyysin tuottama käytännönläheinen tieto erilaisista viestintätavoista auttaa meitä kehittämään tiimityötämme niin, että pystymme toimimaan ja kommunikoimaan toistemme kanssa tavalla, joka tuottaa koko tiimin kannalta parhaan lopputuloksen. 

 

3. Myynti ja asiakkuuksien hoitaminen

DISC-analyysi auttaa meitä myös kehittämään liiketoimintaamme ja luomaan parempaa arvoa asiakkaillemme. Jos myyntineuvottelussa lähdemme avaamaan seikkaperäisesti jokaista tarjouksen yksityiskohtaa, vaikka asiakas kaipaisi vain pikaista yleiskuvaa asiasta, vetää kauppa helposti vesiperän. Toisaalta vauhdikas tapa vetää työpaja tai palaveri voi aiheuttaa pettymyksen rauhallista ja pitkän kaavan mukaan perusteltua esitystä odottaneelle yhteistyökumppanille. Viestintä- ja toimintatapojemme erot vaikuttavat merkittävästi siihen, miten helppoa tai vaikeaa asiakkaiden on kanssamme työskennellä. Pitkäaikaisessa asiakassuhteessa DISC-analyysi auttaa molempia osapuolia kehittämään ymmärrystä ja yhteisiä toimintatapoja. 

 

Lopuksi

DISC-analyysi on ennen kaikkea tuonut meille ymmärrystä ja armollisuutta toisiamme kohtaan, auttanut meitä kehittämään tiimiämme ja nostanut esille uusia kehityskohteita, joita tulevaisuudessa pyrimme taklaamaan entistä paremmin. DISC ei kuitenkaan ole varaukseton oikotie onneen. Seuraavassa postauksessa kerrommekin, miksi DISC-analyysia on varsin helppo tulkita väärin ja miksi tuloksia olisi hyvä tarkastella yhdessä ammattilaisen kanssa.

 

 

Yksi markkinointiassari vai kokonainen tiimi?

Kun yrityksesi käytössä on koko myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten joukko, löytyy osaaja kaikkeen tarvitsemaasi.

Mutta mitä kaikkea kattaa kokonaisen tiimin panos? Lataa alta esimerkkilaskelma.