Mitä omenapuu opetti?

kesä 18, 2018 | Myynti

Kirjoittelen tänään mitä opin vanhalta ja viisaalta omenapuulta. Tai ainakin vanhalta. Ja oikeastaan opetuksen antoi vaimo. Mutta otsikko tuntui paremmalta tuolla tavalla kuin ”mitä vaimo opetti”.

Olimme taannoin aamukävelyllä vaimon kanssa kodin lähistöllä ja näin kadun varrella vanhassa pihapiirissä vanhan ison omenapuun, joka oli täynnä omenoita. Huomautin vaimolle, miten komeita omenia siinä on ja valitin kun meillä ei ole. Olen kauan haaveillut oman pihan omenista, mikä olisi sen hienompaa kuin hakea aamulla omena omasta puusta. Mutta parivuotiaat omenapuumme vaikuttavat olevan aika kaukana siitä, että niistä saisi omenoita.

Vaimoni totesi valitukseeni, että hän ostaa kotimaisia, ensiluokkaisia omenia lähikaupasta 2,85 €/kilo (tarkistin muuten illalla kaupassa, oikeasti ne oli 2,89 €). Tämä valtava viisauden tulva tukahdutti valituksen omenista, mutta pisti heti myös ajattelemaan laajemmin mitä tuosta voisi oppia.

Heti ensimmäisenä tuli mieleen, että useasti yrityselämässä tulee valintatilanne, kun tarvitsee jotakin tuloksia (=hedelmiä). Voi valita, alkaako itse kasvattaa puuta pienestä taimesta ja odottaa 10-20 vuotta, että saa kunnolla satoa. Vai ostaako valmiit tulokset joltakin, joka on voinut 20-30 vuotta kasvattaa omenapuita ja jolla on ehkä satoja puita, joista voi myydä valmiit hedelmät suhteellisen edullisesti tuon saadun kokemuksen ja tehokkuuden ansiosta.

Toisin sanoen, jos haluan saada nopeita tuloksia, lähes aina kannattaa ostaa siihen keskittyneeltä yritykseltä palvelu, josta saan haluamani tulokset.

Tähän liittyy kuitenkin toinenkin opetus, joka tuli yhtiökumppaniltani Juhalta kun kerroin innoituksen hetkestäni: pitäisi ymmärtää haluaako oikeastaan omenia vai omenapuun. Jos haluan omenapuun varjostamaan pihaani tai jos haluan omenafarmariksi, joka myy sikahalvalla S-ketjulle omeniaan, niin sitten ei auta kuin ruveta istutus- ja lannoitushommiin.

Mitä omenapuu opetti:

  • Jos haluat nopeasti tuloksia, jotka eivät liity aivan omaan erityisosaamiseesi, niin kannattaa hankkia siltä, joka on hankkinut kokemuksen ja tehokkuuden kyseiseltä erikoisalueelta.

  • Ennen kuin ymmärrät ja olet kuvannut selvästi mikä tavoitteesi oikeastaan ovat, et voi tietää varmasti miten kannattaa edetä

Yksi markkinointiassari vai kokonainen tiimi?

Kun yrityksesi käytössä on koko myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten joukko, löytyy osaaja kaikkeen tarvitsemaasi.

Mutta mitä kaikkea kattaa kokonaisen tiimin panos? Lataa alta esimerkkilaskelma.