Laskeutumissivuja tehdään yleensä erilaisia mainoskampanjoita varten ja niille asetetaan aina tavoite. Mahdollisesti tavoitellaan sitä, että ländärille tuleva henkilö jättää yhteystietonsa, lataa sisältöä, ilmoittautuu webinaariin – vain taivas on rajana.

Laskeutumissivun yhteydessä puhutaan usein konversiosta. Mikä ihme se konversio sitten on ja miksi se on niin tärkeää? Konversioksi kutsutaan sitä, kuinka moni klikkaaja jättää yhteystietonsa (tai tekee sen peliliikkeen, mitä tavoittelet) – käytännössä siis asettamasi tavoite on saavutettu.

Hyvin usein laskeutumissivujen toimivuutta mitataan juurikin konversiolla. Korkea konversioaste kertoo sen, että asetettu tavoite on saavutettu mahdollisimman suurella prosentilla. Esimerkiksi, mikäli laskeutumissivun tavoitteena on kerätä kävijöiden yhteystietoja mahdollisimman paljon, saadaan konversioaste laskettua vertaamalla sivun kävijämäärää ja yhteystietoja jättäneiden kävijöiden määrää keskenään.

 

Video laskeutumissivulla voi lisätä konversioita jopa 86 %

 

Luonnollisesti toimivan ländärin on vastattava juurikin markkinointikampanjasi sanomaa. Jos mainos ja siitä avautuva laskeutumissivu ei vastaa toisiaan, voit olla varma, että myöskään asettamasi tavoite ei toteudu!

Tässä vielä muutama vinkki, miten saat hiottua laskeutumissivusta timanttisen!

  1. Call To Action – kehoitus toimimaan. Mitä tavoittelet sivulla? Ehkä toivoisit käyttäjän jättävän yhteystietonsa, ilmoittautuvansa webinaariin, lataavan erilaista sisältöä tuotteestasi? Tämä on se juttu, mihin ländärilläsi pyrit – ja minkä avulla lopulta mittaat konversioastetta 😉 CTA-painikkeen tulisi aina olla näkyvissä ilman sivun rullausta.
  2. Poista navigaatio – kaikki ylimääräinen ärsyke pois, jotta klikkaaja klikkaa vain sitä tiettyä painiketta päästäksesi tavoitteeseen.
  3. Kuva tai video – tässä toimii hyvin sanonta ”kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”. Klikkaajan mielenkiinto ei varmasti säily, jos sivulla on pelkkää mustaa tekstiä valkoisella pohjalla. Ja niin kuin otsikosta selviää, *video ländärillä voi lisätä konversioita jopa 86 %. Myös erilaisilla luetteloilla, listoilla ja korostuksilla saat visualisoitua tekstiä.
  4. Referenssit – ehkä asiakkaasi ovat jättäneet suosituksia tuotteesta tai palvelustasi? Referenssikommentit ehdottomasti näkyviin, jotta saat tuotteelle tai palvelullesi sosiaalisen vahvistuksen!

*https://www.wordstream.com/blog/ws/2017/08/02/conversion-rate-statistics